lunes, 11 de febrero de 2008

Responem les preguntes científiques


Què és el mètode científic?

Consisteix en formular preguntes sobre la realitat del món social, sobre la base de les observacions de la realitat i les teories ja existents, i a anticipar solucions als problemes i a contrastar-les amb la mateixa realitat, mitjançant l’observació dels fets, la seva posterior classificació i l’anàlisi (Brunet, Belzuneguii, Pastor, 2000).


Què és la metodologia?

És l’estudi dels mètodes i les parts i procediments d’aquests, és a dir, totes aquelles mesures i actuacions que es porten a terme durant la investigació.

Fases del mètode científic:

  • S’observa un fenomen que no es pot explicar amb els coneixements disponibles. Formulació del problema amb precisió.
  • Proposició d’hipòtesis-temptatives d’explicació – ben definides, fonamentades i contrastables.
  • Contrastació de les hipòtesis.
  • Obtenció de dades, anàlisi i classificació dels fets.
  • Estimar la validesa dels resultats.
Les etapes per consegüent són:

- Pregunta inicial.
- L’exploració.
- Problemàtica.
- Estructuració del model d’anàlisi.
- Observació.
- Anàlisi de la informació.
- Conclusions.

Enumera 4 característiques de la metodología qualitativa:

  1. Tècniques inteerpretatives que tracten de descriure i decofificar un fenòmen d’ocurrència natural.
  2. Més orientats a determinar el significat i del fenòmen que la seva cuantificació.
  3. Defensen l’existència de relacions obertes.
  4. Permeten conèixer la percepció que els subjectes tenen de la seva realitat.

[Document en línea]: http://webpages.ull.es/users/aborges/bloque%202.pdf

Més característiques:

- Credibilitat.
- Transferibilitat.
- Dependencia.
- Confirmació.

Instruments per la recollida de dades qualitatives:

- Observació participant.
- Entrevista en profunditat.
- Entrevista focalitzada.
- Discussió en grup.
- Técnica Delphi.
- Anàlisi de contingut.
- Històries de vida.
- Biografíes.
- Investigació-acció.
- Investigación documental.

Instruments per la recollida de dades quantitatives:

- Enquesta.
- Experimentació.
- Fonts de dades estadístiques.
- Qüestionari de dades estadístiques.
- Qüestionari d’escales d’actitud i opinió.
- Qüestionari i tests.
- Sociometría.
- Anàlisi de xarxes.
- Tècniques objectives.

Fonts consultades:

ALTABA DOLZ, E. TÈCNIQUES DE RECOLLIDA I ANÀLISI DE DADES EN INVESTIGACIÓ EDUCATIVA. APUNTS. 2005

TIERNO, J. MÈTODES EN INVESTIGACIÓ EDUCATIVA. APUNTS. 2006

No hay comentarios: