Què és el mètode científic?
Consisteix en formular preguntes sobre la realitat del món social, sobre la base de les observacions de la realitat i les teories ja existents, i a anticipar solucions als problemes i a contrastar-les amb la mateixa realitat, mitjançant l’observació dels fets, la seva posterior classificació i l’anàlisi (Brunet, Belzuneguii, Pastor, 2000).
Què és la metodologia?
És l’estudi dels mètodes i les parts i procediments d’aquests, és a dir, totes aquelles mesures i actuacions que es porten a terme durant la investigació.
Fases del mètode científic:
- S’observa un fenomen que no es pot explicar amb els coneixements disponibles. Formulació del problema amb precisió.
- Proposició d’hipòtesis-temptatives d’explicació – ben definides, fonamentades i contrastables.
- Contrastació de les hipòtesis.
- Obtenció de dades, anàlisi i classificació dels fets.
- Estimar la validesa dels resultats.
- Pregunta inicial.
- L’exploració.
- Problemàtica.
- Estructuració del model d’anàlisi.
- Observació.
- Anàlisi de la informació.
- Conclusions.
Enumera 4 característiques de la metodología qualitativa:
- Tècniques inteerpretatives que tracten de descriure i decofificar un fenòmen d’ocurrència natural.
- Més orientats a determinar el significat i del fenòmen que la seva cuantificació.
- Defensen l’existència de relacions obertes.
- Permeten conèixer la percepció que els subjectes tenen de la seva realitat.
[Document en línea]: http://webpages.ull.es/users/aborges/bloque%202.pdf
Més característiques:
- Credibilitat.
- Transferibilitat.
- Dependencia.
- Confirmació.
Instruments per la recollida de dades qualitatives:
- Observació participant.
- Entrevista en profunditat.
- Entrevista focalitzada.
- Discussió en grup.
- Técnica Delphi.
- Anàlisi de contingut.
- Històries de vida.
- Biografíes.
- Investigació-acció.
- Investigación documental.
Instruments per la recollida de dades quantitatives:
- Enquesta.
- Experimentació.
- Fonts de dades estadístiques.
- Qüestionari de dades estadístiques.
- Qüestionari d’escales d’actitud i opinió.
- Qüestionari i tests.
- Sociometría.
- Anàlisi de xarxes.
- Tècniques objectives.
Fonts consultades:
ALTABA DOLZ, E. TÈCNIQUES DE RECOLLIDA I ANÀLISI DE DADES EN INVESTIGACIÓ EDUCATIVA. APUNTS. 2005
TIERNO, J. MÈTODES EN INVESTIGACIÓ EDUCATIVA. APUNTS. 2006
No hay comentarios:
Publicar un comentario